Sunday, March 1, 2009

人“需要”多少钱?

“司机,你为什么选择这分这么辛苦的工作?”我问。出租车司机回答说“我要吃饭。”

毫无疑问,我们必须赚钱。没有钱的话,我们不能买菜,租房子,等等,只好沦为乞丐。这样无家可归的生活方式不仅很悲惨,而且在现代社会眼里,是不能接受的。钱的印象无处不在,甚至于很多人终生追求的目标就是赚得盆满钵满。可是,沦为富翁是什么样的目标呢?赚得那么多以后才能感觉到幸福?

当然,首先的问题是什么是成功,什么是幸福?虽然每个人会有不同的答案,但是我投机我们的定义都沿着几些很基本的趋势。譬如,有没有一个能睡觉的地方?有没有人,病,等正在威胁我们的生活?能不能每天吃包? 感不感觉到爱情?我们的生活建立在这些最基本的需求之上。除了这些最基本的需求以外,有什么必须的?在这儿,这个问题演变成复杂极了。

按照“人类最基本的需求”来说,我们都需要吃东西,这个概念我们都能理解。如果我一天吃两次有营养的饭,我的生活绝对能继续。但是 ,如果我一天吃三次有营养的饭, 我的生活质量得到一个更高超的水平。加一顿饭使我的活力,记忆力,等发现不少的好转,而让我更利索地办事。可是如果我又加了一顿饭,吃东西的好处不仅不增加,反而减少。

理论上,钱也如此。但是,现代社会的人对钱的状态已经演变成很狂热的。巨额的人以为钱越多,生活越美好,而且这样的想法令人永久不满意。这条路延伸到一个幻想的悬崖。我不是在说我自己不要赚的很多钱,可是我肯定要很深入的考虑其他的关于幸福的因素。

所以,挣多少钱就能觉得够了?或许我们的世界没有人知道。但是,我坚信我们的态度造就我们的成功和幸福。要是我们的态度是很发达的话,我们能理解怎么享用钱。要是我们继续嗜财,我们可能有一天发现我们在周围堆积的钱没有生活那么宝贵。

6 comments:

  1. No way man! =)

    Riku www.abookthatchanges.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. This is great! I'm going to learn Chinese by reading your blog man! Sorry. Next time in Chinese, doesn't work on this computer...

    ReplyDelete
  3. Russell, your chinese is officially better than mine, mad skillz! thanks for letting us know about your new blog. hope china and life there has been treating you well. what are your plans for the near future?

    We are all well and good here in the states. things are what they are, most all of us are taking it in stride. you'll be happy to hear the shangaiers here remain well-connected to each other. i've seen or talked to almost everyone from shanghai at least once, if not frequently. so if you ever come back, trust me the connections you make there will remain strong (the americans anyway!).

    anyway quick update from me. be sure to update. we are all thinking of you from across the pond!

    jodie

    ReplyDelete
  4. Hey, Russell! This is cool!! Your Chinese writing is even better than mine:)) Keep writing~~If you need my help, just let me know:) Maybe I should consider about openning an English blog, haha~~Good luck!!

    ReplyDelete
  5. 曾经有人说:定下一个有意义的人生目标,去追求,钱将是这个过程中产生的副产品,回顾过晚,你会觉得自己很富足;如果你的目标就是追求财富,很可能终其一生,你始终会觉得自己不够富有。你说呢?

    ... and your Chinese is AMAZING !

    ReplyDelete
  6. Hello!I am interested. 巨额is better used with money.

    ReplyDelete